De kogel is door de kerk. De organisatie kiest definitief voor het nieuwe wedstrijdparcours. Er was al langer sprake van een uitbreiding van 'De Omloop', maar inmiddels is duidelijk geworden dat er op zondag 7 juli daadwerkelijk over een nieuw wedstrijdparcours zal worden gereden.

Oude Holleweg
Waar voorheen de Zevenheuvelenweg de beslissingen moest forceren, wordt de ronde nu uitgebreid met meer klimwerk, waardoor er een echt selectief klimparcours ontstaat. Met de combinatie van de Van Randwijckweg, afdaling van de Nieuwe Holleweg en beklimming van de Oude Holleweg, beleefde parcoursbouwer Yannick Sijnesael ongeveer een jaar geleden een 'Eureka-momentje': "We zijn altijd op zoek naar het ideale parcours. Daarbij kijken we zowel naar sportieve ambities, als ook naar de haalbaarheidsfactor ervan: je wilt de drukste verkeersaders eigenlijk niet constant bezetten". Daarmee lijkt de organisatie te doelen op de Oude Kleefsebaan die nu helemaal vrij wordt gehouden, op twee oversteekpunten na. "Waar we voorheen elk kwartier de Oude Kleefsebaan dichtzetten, is deze weg nu de hele dag vrij voor verkeer. Alleen bovenaan de Oude Holleweg en onderaan bij de kleine grens kruisen we de weg twee keer".
Het nieuwe parcours, dat verder uit Postweg, Meerwijkselaan, Zevenheuvelenweg, Wylerbaan, Haupstrasse, Vogelsang, Nieuwe Rijksweg en Rijksstraatweg bestaat, is daarmee niet alleen sportief een stap vooruit (het parcours wordt er duidelijk selectiever van), ook qua mobiliteit wordt er een slag gemaakt.

Ander type renner
Organisator Joost van Wijngaarden durft vast vooruit te blikken: "Waar we in 2017 en 2018 nog grote groepen zagen strijden om de winst, tot in de laatste ronde, verwacht ik op dit nieuwe rondje echt een heel andere strijd. Met de korte opeenvolging van meerdere klimmen zal er zondag 7 juli echt een ander type renner op het hoogst treetje staan dan de voorbije jaren". Met name de korte opeenvolging van de beklimmingen van de Van Randwijckweg en de beruchte Oude Holleweg (de zwaarste klim van Nederland buiten Zuid-Limburg) lijkt het zwaartepunt te gaan vormen van de koers. "Maar ook de Zevenheuvelenweg en de Vogelsang gaan pijn doen in de laatste rondes", licht de organisator toe, "die Vogelsang is wat minder bekend bij de meeste fietsers, maar dit smalle steile paadje op de grens met Duitsland ga je na negen rondjes echt wel voelen in de benen".

Start/finish
Wat opvalt is dat de nieuwe ronde niet meer langs de huidige start/finish gaat. Er zal dus een nieuwe streep moeten worden getrokken. Waar de nieuwe start en finish komen te liggen is ook voor de organisatie nog niet bekend. "We onderzoeken momenteel vijf opties langs het parcours die elk hun eigen charmes, mogelijkheden en inmogelijkheden hebben. Waar op zondag 7 juli de finishstreep getrokken ligt, durf ik nu nog niet te zeggen".

Deel dit bericht